Nevelés
kisgyermekkorban (következetes nevelés)
Nevelni
mindenekelőtt annyit jelent elvárni. Ahogy a gyerek nő mi szülők egyre többet
várunk tőlük. Elvárásaink részben általános viselkedési szabályok, részben
felszólítások, tilalmak formájában fogalmazódnak meg. Elvárásaink hatással
vannak a gyermekre, igyekszik annak megfelelni, de az igyekezet nem mindig
eredményes. Sok minden akadályozza a kisgyermeket abban, hogy elvárásoknak
megfelelően viselkedjen (tévesen értelmezi a vele szemben támasztott
követelményeket) nehéz számára a felnőtt elvárásának megfelelően viselkedni
annak ellenére, hogy szeretne, de még nem képes rá.
Milyen
tényezőktől függ, hogy a kisgyermek eleget tesz az elvárásainknak?
A
gyermek elsősorban annak a kívánságait teljesíti és annak a személynek a
kérései hagynak benne nyomot (akkor is
ha nem tartották be azokat), aki nagyon fontos a számukra, akinek a szeretetére
elismerésére vágynak. Ezek a személyek a szülők. Sokban függ még attól is, hogy
mennyire komolyan vesszük mi a követelményeket, megérzik és észreveszik, ha nem
gondoljuk úgy. Ne feledkezzünk meg arról, hogy mit vártunk a kisgyermektől,
Legyünk következetesek. Minden nap újra és újra meg kell győződnünk arról, hogy
a kisgyermek hogyan teljesíti azokat, de ez ne jelentsen merevséget. Ne
felejtsük el, hogy mit vártunk el tőle, de tagadjuk meg mereven a kérését. A
következetes nevelés hatása végül nem kis mértékben függ azok realitásától,
attól hogy a kisgyermek képes-e betartani mindazt, amit a szülők elvárnak
tőlük. Miután a kisgyermek nem képes eleget tenni a felszólításnak, kívánságnak
megszokja, hogy ne vegye komolyan a szülő szavait. Mereven erőszakosan keresztülvitt
túlzott követelmények rendszerint eltorzítják a kisgyermek egészséges
életmódját.
Mit
tehetünk annak érdekében, hogy ne terheljük túl nem reális követelményekkel?
Tegyünk
különbséget fontos és kevésbé fontos követelmények között.
Mindig
csak azt kívánjuk meg tőle, aminek a feltételeit biztosítani tudjuk.
Fokozatosság
elve például étkezés közben a kisgyermek megfogja, a kanalat szájához emeli, és
szájába teszi, megrágja és lenyeli. Nekünk felnőtteknek ez egy egyszerű
feladat, de egy kisgyermeknek, aki nem rég gyakorolja a helyes étkezést. Hiba,
ha a nem örülünk a részeredményeknek, nem dicsérjük meg.
Minél
szívesebben tartják be a kisgyermekek a követelményeket annál nagyobb annak
nevelőértéke. Ne csak arra törekedjünk, hogy betartsák, ha nem arra is, hogy
lehetőleg önként szívesen kövessék utasításainkat. Ennek megvalósítása sokban
függ a szülő-gyermek kapcsolattól is.
Hogyan
szerezzünk érvényt elvárásainknak?
Emlékeztessük
mindig a követelményeinkre. A szabály ilyenkor aktualizálódik, figyelmeztető
jelleggel bír. A gyermeknek hagyunk némi időt arra, hogy betartsa, amit kértünk
tőle. Nyugtázó figyelemmel kísérjük végig az eseményeket. Az újonnan
elsajátított viselkedési szabályokat és azok betartását mindig dicsérjük meg.
Szabályszegés
okai:
Megfeledkeznek
néha a gyerekek róla. Kipróbálják, mennyire vesszük komolyan a szabályokat. Elvárásaink
során igyekezzünk kérésünket egyszerűen egyértelműen megfogalmazni (pl: nem
egyértelmű felszólítások: Legyél jó fiú! Egyél szépen! Aludjál szépen! Ezek a
felszólítások egy kisgyermek számára tág fogalom, nem tudja hogyan kell betartani!
)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése