2014. január 11., szombat

Kisgyermek beszédfejlődése

A kép csak illusztráció!


1-3 éves kisgyermek beszédfejlődés menetei
Nemcsak a beszédszervek alakulnak ki, hanem jön a hangképzés résztvevő izmok. Az izmok működése a gagyogás folyamatában begyakorlódik,sőt akaratlagos szabályozásuk is kezdetét veszi. Létrejön a beszédben oly fontos koordináció: a hallás és a hangképzés összehangolása. A beszédmegértés megelőzi a beszéd megjelenését. A gyerek felismeri és megmutatja a tárgyakat, személyeket, végrehajtja az utasításokat. Utánzás során sajátítja el a gyermek az első szavakat. Alapvető minőségi ugrás azonosul a „mama” szó az anya képével, személyével. Rövid idő múlva általánosít: minden nő „mama”, főleg a család női tagjaira vonatkozik. A kisgyermek megtanulja a néni, bácsi szót és képes különbséget tenni szülei és más felnőttek között. A tárgyak megnevezésére gyakran hangutánzó szavakat használ pl.: vau-vau,= kutya. A beszéd sajátossága ebben az életkorban a szavak lerövidítése és összevonása. Többször fordul elő, hogy félrehall és újraképez szavakat. Már a beszédmegértés szintjén kezd kialakulni a kisgyermek passzív szókincse. A beszéd kezdetével létrejön és állandóan bővül az aktív szókincs. A szókincs néhány hónap alatt hihetetlenül nagyarányú növekedést mutat. 2 éves kortól várható a mondat értékű szavak használata. A megértést segítik a szóhoz kapcsolt meta-kommunikatív jelzések, mozdulatok: hívó mozdulatot tesz, ha hív valakit. Egyre kevésbé lesz képes óhajait, kívánságait 1-1 szóval kifejezésre juttatni. Ekkor jelenek meg a 2-3 szavas mondatok: mama séta. A kétéves gyermek még keveri az igeragokat, és a többi nyelvtani elem használatában is lehetnek hibák, de ezek a fejlődés természetes velejárói. Enyém cipő, lapátval, majomot, nem kimegyek, trolibuszi, elfújik. A melléknevek közül néhány fizikai tulajdonságot (hideg), színt (piros, sárga) nevez meg. 
Két- és hároméves kor között tapasztalható a leglátványosabb fejlődés a gyermek beszédében. Ekkor jelennek meg a több szóból álló, a nyelvi szabályoknak nagyjából megfelelő módon alkotott mondatok. Egyre pontosabban érti a beszédet, szívesen tanul új szavakat, ritmusos verseket. Az új nyelvi elemek tanulásának és gyakorlásának jó eszköze az utánzás. A gyermek leginkább olyan szavakat és mondatokat utánoz, amelyek nem teljesen ismeretlenek számára. Három éves korra jelenik meg a beszédben a személyes névmás, az én és hamarosan az egyeztetett ragozás: „én sétálok.
Segítség a beszéd megtanításához:
Minél többször éljünk azokkal az eszközökkel, amelyek felkeltik a baba figyelmét: forduljunk felé, hajoljunk le hozzá!Beszéljünk sokkal tágabb hangterjedelemmel és színesebb hanglejtéssel!Ejtsük lassabban, tagoltabban a szavakat! Használjunk olyan szavakat, amelyekről feltételezzük, hogy a gyermek is ismeri! Szólítsuk többször a nevén!Fogalmazzunk rövid és egyszerű mondatokat!Figyeljünk oda, ha a gyermek közölni akar valamit!Ahhoz, hogy a kisgyermek elsajátítsa a beszédet, a biológiai adottságok mellett nélkülözhetetlen a szeretetteljes érzelmi kapcsolat.  A hangok fokozatosan alakulnak, tisztulnak, s négyéves korra a legnehezebb hang, az r is megpördül.Ha a családtagok is utánozzák a helytelenül ejtett szavakat, mert olyan aranyosan selypít a kicsi, azzal rögzítik a hibákat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése